Jan Villadsen om OK12

Af janv

Publiceret Wednesday d. 11 January, 2012 kl.13:05, Opdateret Friday d. 13 January, 2012 kl.16:12

Betal landets dyreste plastic-kort. Ellers mister du jobbet!

Der er ikke mange tilbud på job, når der er krise. Men som Hans Henrik Nielsen peger på i sit indlæg her på bloggen, så er chauffører for billige for danske vognmænd.
De skal nemlig betale for at beholde jobbet.

EU og dansk lov kræver, at alle chauffører tager efteruddannelse. Og at det sker hvert femte år. Til gengæld får chauffører et såkaldt EU-kvalifikationsbevis – i form af et plastic-kort. Danmarks dyreste af slagsen:
http://forsiden.3f.dk/article/20100923/XL_FAGBLAD/100929938/2165

Men begge dele koster penge. Og vognmændene vil ikke betale. Regningen er i stedet endt hos landets chauffører. Og det koster 5.000 skattebetalte kroner hvert femte år, hvis man vil køre lovligt og beholde sit job…

Det er uhørt. Jeg kender ikke til andre brancher, hvor ansatte selv skal betale for lov-pligtig uddannelse. Og det skal der laves om på.

Jeg tør ikke tænke på, hvad der var sket tilbage i 90’erne, da jeg var ansat på slagteriet i Skive. Dengang krævede dansk lov, at vi alle skulle på et lovpligtigt kursus i hygiejne. Forståeligt nok. Vi havde jo med fødevarer at gøre. Og det er lige så forståeligt, at chauffører skal på kursus i sikker kørsel og andre nyttige ting.

Men slagteriet betalte naturligvis for vores kursus. Så vidt jeg husker fik vi både et måltid mad og betaling for overarbejdstid, imens vi var på kursus. Det manglede da bare. Og mon ikke vi havde smidt knivene og holdt kaffepause i kantinen i et par dage, hvis vi var blevet påduttet en regning dengang?.

Jeg har, som tidligere skrevet, ikke været på banen med ultimative krav. Men jeg går stærkt ud fra, at DI og de andre arbejdsgivere kommer til fornuft på det her punkt. Og at det sker helt af sig selv. For hvad bliver det næste? Hvem får den næste regning? Og for hvilken type uddannelse?

Arbejdsgiverne taler om konkurrenceevne. Og vel-uddannet arbejdskraft, der kan skabe vækst og konkurrence, er for vigtig til, at man overhaler sine ansatte med regninger for tvungen uddannelse.

”Betal eller bliv fyret”. Det lyder ikke godt. Heldigvis er mange vognmænd da også kommet til fornuft helt af sig selv. For eksempel i busbranchen. Men betaling for uddannelse skal ikke afhænge af, hvor man er ansat. Det skal åbenbart skrives ind i vores overenskomster på linje med barsel og pension.

Jan

Kommentarer til artiklen

du skal på ingen måde gi dig MHT. hvem der skal betale for efteruddannelse som vi er pålagt af EU, som det kører nu så scorer de oven i købet penge på det, det gør de fordi chaufførerne tager det via derres ret til 2 ugers uddannelse, hvor virksomheden udbetaler 85% af normallønnen, men de tager midler hjem fra kompetancefonden og VU godtgørelse, det har vist aldrig været meningen at det var det vi skulle bruge de uger til

Lars Thomsen tillidsmand Fredericia | Wednesday d. 11 January, 2012 kl.16:42

Godt Jan, bare gå til dem, det er på tide at virksomhederne tager ansvar for efteruddannelse og betaler ved kasse 1. Vi arbejder for ussel mammon og de vil ikke betale chaufførerne en ordentlig løn, så er det ikke for meget at de betaler for en uddannelse som er blevet trukket ned over hovedet på os. Ellers er det jo en reel lønnedgang med 1000 kr. om året og med alle de nye afgifter mm. er det da svært nok at få dagen og vejen til at hænge sammen for de danske familier.

Kurt | Thursday d. 12 January, 2012 kl.12:17

Tilknytter mig til Kurt og Lars ang deres meninger ,men Jan du må da også have nogen krav med dig ,ellers kan det jo være lige meget hvad der siges fra afdelingerne ,få nu også det der hedder tillægsture væk ,for det sidder alle vognmænd og gør så de tjener midst på det ,det kan sku ikke være rigtig vi skal miste penge altid ,vis nu hvad du i kan

Niels Witt branche 8 3 F Esbjerg | Thursday d. 12 January, 2012 kl.23:53

Det er den rigtigt vej at arbejdsgiver betaler for efteruddannelse, også er der lige det men de 45 min pause eller mere som også er aftalt tidligere den bør arbejdsgiver også betale , for flere tænker i hvornår man holder pause således det passer med K/H regler og det kan ikke være rigitgt at vi skal betale med vores pause for at overholde K/H regler , som der står omkring vores frokostpause ikke er firmarelatrete, så løn under frokost Tak. Man kunne evt. også få et særlig tillæg når man har fået sit Eu bevis evt. 4,25 kr pr time . Man kunne evt tag idee fra Dansk Metal om at sænke topskatten helt ned til 350.000 kr . evt. Så er det ligeså vigitgt at de forstå at overholde Protokollatet omkring Løndumping .

Niels Lerche , Tilidsmand Hedehusene | Friday d. 13 January, 2012 kl.09:58

Kommentér artiklen