Jan Villadsen om OK12

Af janv

Publiceret Monday d. 23 January, 2012 kl.21:07, Opdateret Monday d. 23 January, 2012 kl.21:07

En stinkbombe i forhandlingerne

Forleden blev der smidt en bombe ind i de forhandlinger, vi har med DI. En stinkbombe af den slags, der fylder et forhandlingslokale med stank af rådne æg. Det er vognmændene i ITD, der har smidt bomben. Direkte i hovedet på os og på landets chauffører.

ITD har udgivet en rapport. Her står meget sludder. Blandt andet om, at chaufførerne skal ned i løn. Vores overenskomst skal afskaffes. Det samme skal de mange regler og den kontrol, der ”forstyrrer” danske vognmænd og deres chauffører. Og så skal der gøres op med fagforeningernes tvang mod både chauffører og vognmænd…Som jeg forstår det er det her godsloven ITD vil af med. Den del af den, der kræver at chauffører i danske lastbiler får løn efter 3F’s overenskomst. Men læs selv mere nederst i linket her.

Tak for kaffe. Og godt det ikke er ITD, vi forhandler direkte med.

Men ITD’s formand hedder Mogens Therkelsen. Hans firma har samme navn og er medlem i DI. Og det er Mogens også. Endda formand for DI i Sønderjylland, hvor ITD og DI har mange andre dobbelt-medlemmer

Trods den post tillader han og ITD sig at blæse højt og flot på vores overenskomst. Og på de aftaler mod løndumping, vi lavede med DI i 2010. Aftaler, der giver mulighed for kontrol med brodne kar. Og aftaler, der skal signalere fælles fodslaw mellem 3F og DI omkring politisk indsats mod snyd, fusk og dumping.

Jeg har naturligvis rejst det her for DI. Det er rart at vide, om deres ITD-medlemmer sidder med på bagsmækken, når vi forhandler. Jeg forstår på DI, at det gør ITD ikke. Og at ITD’s meldinger står helt for ITD’s egen regning. Også når det gælder ITD’s udmelding om, at de har diverse politikere og DI’s opbakning til store dele af deres arbejde. For det oplyser ITD på sin hjemmeside:  

Det må være ønsketænkning – eller måske en nødløgn til ITD’s bagland. For DI bakker op om de aftaler, vi sammen skrev under på i 2010, da vi sidst indgik overenskomst…Og om de ønsker om kontrol, vi gik til regeringen med i 2010:

Det kan måske være, at Venstre støtter ITD. Men i så fald er det en U-vending partiet har taget. Venstres Ex-skatteminister Troels Lund Poulsen kaldte for nylig vognmandsbranchen præget af fusk og socialt bedrageri efter stor razzia, som han selv lovede flere af.

Jeg kan heller ikke tro, at Socialdemokraterne, de radikale, SF og Enhedslisten giver ITD opbakning. Regeringen og Enhedslisten har lige afsat 65 millioner på finansloven. Pengene skal gå til indsats og kontrol mod lønduming. 10 af millionerne endda direkte mod østchauffører og lyssky vognmænd.

Støtten til ITD kan vel heller ikke komme fra Dansk Folkeparti, der altid raser mod udlændinge, der bryder loven. Og som opstillede en eksportchauffør til valget med samme mål. 

Man skal høre meget sludder. Men jeg er enig med ITD i en ting: Det er et stort problem, at vi har mistet 8.000 chaufførjob siden 2008. For de er ikke alle sammen blevet kørt i grøften af krisen. Men jeg vil gerne slå fast. ITD kommer ingen vegne med tanker om, at chauffører skal ned i løn. Og at deres overenskomster skal afskaffes. Og ITD tager fejl…Det er mere kontrol. Ikke mindre kontrol der er brug for.

Ellers kan vi lige så godt give op. Hvis vi går ITD’s vej. Så bliver det endnu mere af den her slags vilkår, hvor chauffører som Bjørn kører på ulovlige vilkår for 14.000 kroner om måneden. Eller flere østchauffører, der fylder diesel i tanken og vodka i blodet for at holde livet ud.  Og endnu flere chauffører, der kører solen sort og bryder alle regler.  Sådan som det blev afsløret af DR’s Bag facaden.

Kontol kan vise flere ting. Så jeg vil uddele en rose til slut. Den skal gå til politiet i Randers. De stoppede i sidste uge en tjekkisk lastbil med to rumænske chauffører. De to får nu bøder på over 50.000 fordi de har brudt reglerne om køre hvile tid massivt.

Godt når der sker noget. Mon politiet også undersøger, hvem der ejer lastbilen, og om den kørte her i landet lovligt. Og mon firma/vognmanden også får en bøde? Måske er han dansk. Altså vognmanden. Det kan politiet måske få at vide hos ITD?

Jan

Kommentarer til artiklen

Hej Jan syntes at den vognmand som hedder ejer HPT skulle smides på porten for er sku da ikke rigtig klog Med VH Søren Bruun

Søren bruun Pedersen | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.00:15

*God orientering, desvære er der for mange platugler i vognmands brancen, der tror de kan gøre som de lyster….

Jørgen Egemarke | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.09:13

Kære Jan godt gået , og hold fast ellers må vi vise hvor bordet skal stå … og vedr. Politiet i Randers skal de bare ringe til chaufførerne vi ved hvilke vognmand det er FS Transport eller FZ spedition han har kun udenlandske biler postnr 8270 eller ?

Niels Lerche , Tilidsmand Hedehusene | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.11:48

Hvem er det, ITD agere stråmand for??? Man frygter det værste, ITD vil bare tjene penge, de er da ligeglade med hvem der køre bilerne. Håber ikke de har noget at sige ved forhandlingsbordene, de vil jo afskaffe danske job og aftaler, hvis de kan tjene på det og det var lige det modsatte vi fik aftalt sidste gang – når tyskere og polaker blir for dyre – så tager de bare rumænere

K. J. Sørslev | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.15:50

Endnu et tydeligt eksempel på at dele af den danske vognmandbranche, operere helt uden begreber som, samfundsind, etik og moral. Det handler udelukkende om egen profit. De glemmer, tilsyneladende, at en arbejdsløs dansk chauffør ikke har nær den samme købekraft når han er på offentlig forsørgelse. Sådanne holdninger som Mogens Therkildsen her repræsentere, er med til at vise hvor vigtigt det er med den revision af godskørselsloven. Jeg grimmes ved tanken om at disse synspunkter han fremmesætter, overhovedet har nogen form for opbakning, hvad enten det så er i politiske eller erhvervsmæssige kredse.

Harald Fabricius, formand Danske Godschauffører | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.18:15

Mogens Therkelsen er en nar han skulle ikke sidde der hvor han sidder hvor mange danske chaufføre er det lige han har 2 eller 3.? og 20-25 tyske hvis det kan gøre det og de er på fast mdr løn som ikke er ret meget. han har ikke en skid at gøre her i DK han skulle flytte hjem til tyskland

Bjarne Pedersen | Tuesday d. 24 January, 2012 kl.21:26

Hallo Hallo Er i Blevet væk , der er så stille ?????

Niels Lerche , Tilidsmand Hedehusene | Wednesday d. 01 February, 2012 kl.09:57

Det kan godt være det er transportområdet, men vi er faktisk nogle der er ansat på vaskerierne !!
Hvordan går det på det område, det høre/ læser man aldrig noget om.

Bente Nielsen | Saturday d. 04 February, 2012 kl.19:10

Jan ,vis vi ikke giver os ,ang det de kommer med er kun første trin i hvad de vil bare vent de stopper ikke her ,de vil have os til at køre som de udlanske og glemme alt om regler ,dem der kommer med de forslag er de vognmænd der har uden lansk arbejdskraft og så presse deres danske ,vi høre kun om røde tal fra vogmmændene

Niels Witt branche 8 3 F Esbjerg | Saturday d. 04 February, 2012 kl.23:06

Kommentér artiklen