Jan Villadsen om OK12

Af janv

Publiceret Friday d. 13 January, 2012 kl.18:45, Opdateret Friday d. 13 January, 2012 kl.18:45

Sidste omgang før det går løs

Der bliver nok at se til de kommende uger. Derfor var vi 120 tillidsfolk, der var samlet torsdag.

På transportområdet har vi 39 overenskomster, der skal på plads nu. Derfor er der også 39 forhandlingsudvalg. Og de 120 tillidsfolk er hver med i mindst et af udvalgene.

Det er deres ansvar, når der skal siges ja eller nej til de aftaler og forslag, der kommer på bordet, imens vi forhandler. Og når overenskomsterne forhåbentlig snart kommer på plads. (siden skal alle jo stemme om resultatet). Mange af de 120 kommer fra transport-virksomheder og/eller vores landsklubber. Og så er der folk fra 3F’s afdelinger. De er valgt til forhandlingsudvalgene på 3F’s kongres i 2010.

Her er nogle af vores tillidsfolk i gruppearbejde og diskussion på vores møde torsdag.

Her er nogle af vores tillidsfolk i gruppearbejde og diskussion på vores møde torsdag.

Jeg er selv i spidsen, når den første aftale skal på plads. Det er den såkaldte fællesoverenskomst med DI. Den dækker over 10.000 chauffører, havnearbejdere og lagerarbejdere. Og det, vi henter hjem her. Det kommer til at lægge linjen for resten af aftalerne, når det gælder løn og de fælles ønsker, vi har, om bedre tryghed.

Men overenskomsterne er forskellige. Og buschauffører, lagerarbejdere, skraldemænd, reddere, søfolk og ansatte på vaskerierne har forskellige problemer og løsninger.

Derfor var det godt med et sidste møde. Vi skal være klædt på, så godt som det er muligt. Og de fleste overenskomster har fortsat en skavank eller et to, der måske kan rettes op i år – oven i de topkrav, der gerne skal hjem.

Lad mig give et eksempel fra sidste gang. I 2010 fik vi lappet et hul i den store ATL-overenskomst for chauffører, skraldemænd, flyttefolk og lagerarbejdere.

Og et billede fra en af de debatter, vi havde om hovedtemaerne.

Og et billede fra en af de debatter, vi havde.

De fik indført ret til at være hjemme første dag, når deres børn blev syge. En ret, der eller for længst var indført på de fleste områder. Den mangel har selvfølgelig generet en del 3F-forældre. Og på samme måde blev en række eksempler diskuteret på vores møde. For eksempel er der nogle grupper, der har bøvl med upræcise aftaler om arbejdstøj. Og vores lærlinge møder forskellige rettigheder, når det gælder pension – alt efter hvilken overenskomst, de er ansat under. Og så fremgik – som også på flere af bloggens indlæg – at buschaufførerne har nogle særlige krav omkring pauser og arbejdstid.

Fredagen har jeg, og en håndfuld af de andre forhandlere, haft travlt med møder ude hos DI. Der kommer mere om, hvad der foregår, på næste indlæg her på bloggen. Men jeg kan roligt afsløre, at det ikke bliver i den her weekend, den første overenskomst kommer i hus. I hvert fald ikke på transportområdet.

God weekend
Jan

Kommentarer til artiklen

hej i bloggen
jeg vil gerne som natarbejder slå på tromme for at vi får fjernet de tåbelige overenskomester der er lavet bla hvor man går ned i løn ved overarbejde (på alm overtidstakst) har man overarbejde skal der aflønnes der efter og de der ubekvemte og forskudte tider bør helt afskaffes
bare min mening som natchauffør

Bo Pedersen | Friday d. 10 February, 2012 kl.20:10

Kommentér artiklen