Jan Villadsen om OK12

Af janv

Publiceret Thursday d. 16 February, 2012 kl.20:15, Opdateret Thursday d. 16 February, 2012 kl.20:20

Så er kalenderen ryddet

Her til aften har vi indkaldt vores forhandlingsudvalg på transportområdet. Vi skal alle stille op hos DI på lørdag. Her skal vi være klokken 13:00. Og så går vi efter, at vi får et resultat i hus, før vi går fra hinanden igen.

Vores overenskomst er den første, der skal på plads på det såkaldte normallønsområde. Det er den type overenskomster, som også ansatte i blandt andet rengøringsbranchen, på slagterierne og i beklædningsindustrien arbejder på. Og på vores områder bliver langt det meste aftalt centralt.

Derfor kan man ikke sammenligne direkte med industriens område, hvor den store toneangivende overenskomst for industrien faldt på plads i søndags.

Men vi er fælles om den overskrift, der hedder tryghed og fællesskab. Og det er nogle af de samme temaer, der går igen. Blandt andet uddannelse og bedre vilkår for seniorer.

Der er – som skrevet - forskelle. Og betyder, at det kan tage et stykke tid. I 2010 blev vi færdige med de sidste forhandlinger i løbet af lørdag, søndag og mandag. Men i 2007 endte vi i forligsinstitutionen – og her sad vi fast i over 3 uger.

Derfor er vi forberedt på, at det kan tage lang tid. Og imens vi sidder i forhandlinger med DI her i weekenden – ja da bliver det nok lidt småt med nyheder her på bloggen.

Her vil jeg vende tilbage med nyt, når der er mere at fortælle. Men det hører ikke med til forhandlinger med DI, at man lukker noget ud, imens man stadig forhandler.

Jan

Kommentarer til artiklen

Tja.. Måske handler det om tryghed og fællesskab, men det handler sgu også om lønnen.. Jeg er træt at at skal nøjes med 2 – 3 % lønstigning hver gang vi skal have ny overenskomst, mens de høje herrer på direktionsgangen får mellem 20 og 30 % i stigninger.. Hvordan kan de dog bede os om løntilbageholdenhed, mens de selv scorer kassen, det hænger ikke rigtig sammen.. Og jeg kan næsten sige med sikkerhed at uanset hvad i får forhandlet jer frem til, så stemmer jeg NEJ selvom min stemme alene ikke kan gøre ret meget.. Men jeg håber da at de fleste vælger det samme som mig..

Kim Jensen | Friday d. 17 February, 2012 kl.21:57

Personligt er jeg træt af syge busser, der har problemer med at bremse eller blot »lette« (utætte), har tilfældigt fungerende IT eller har andre skavanker. Ligeledes er dårlige ledere et stort problem. Bedre arbejdsforhold er vigtigst.

Jeg har før foreslået systematisk vurdering af arbejdsmiljøet, hvor det for alvor koster i bøde til Movia, såfremt chaufførerne er utilfredse (og giver bonus ved tilfredshed), på samme måde som busselskaberne nu får bonus for tilfredse passager — dog med langt større beløb. Men jeg har aldrig fået svar på trods af en ret detaljeret beskrivelse.

Hvordan man vil »straffe« dårlige arbejdsgivere (eller belønne de gode) på andre områder end udliciteret buskørsel, ved jeg ikke. Men man kunne måske have en tilsvarende vurdering, hvor bod og bonus skal udlignes mellem arbejdsgiverne.

Løn er også interessant, men ligger langt under arbejdsmiljøet. Man må prioritere!!!!! Og det kan ikke være særligt dyrt at vedligeholde kasserne ordentligt og have en fornuftspræget holdning til begrebet »ledelse«. Så økonomisk set må det lettere kunne lade sig gøre at opnå forbedrede arbejdsforhold end højere løn.

Tåbelige kampagner som væltning af regeringer vil jeg ikke betale til igen. 3F skal hurtigst muligt lære at prioritere både tid og penge, så man kan få præcise analyser og tilhørende gode resultater. Det gælder hele LO; ellers stemmer flertallet af medlemmerne med fødderne, hvilket et stort mindretal allerede HAR gjort.

Henrik Nielsen | Saturday d. 18 February, 2012 kl.20:21

hej jan du skal også huske EU 5dags til chaufførenen hvem skal betale ?????

knud Barrientos | Sunday d. 19 February, 2012 kl.09:40

Jeg sidder såmænd bare og tænker på at jeg håber at Jan & Co. opnår noget ved forhandlingerne, det er nemlig den eneste grund til at jeg er med i 3F, så får vi da lidt for kontingentet. Det er ikke på grund af 3F Ringkøbing-Skjern, de hjælper nemlig ikke medlemmerne……de vil bare have pengene…..

Otto Poulsen | Monday d. 20 February, 2012 kl.06:16

kunne ikke være mere enig med dig henrik nielsen

carsten | Monday d. 20 February, 2012 kl.13:23

Kommentér artiklen